Gør samspillet mellem websitet og bookingsystemet optimalt

placeholderjpg

Websitet gør det ikke alene – bookingsystemet er en vigtig del af kundens vej til ordre. Derfor spiller flowet i bookingsystemet en vigtig rolle for kundens oplevelse. Det skal være let og intuitivt at bestille plads hos campingpladsen. 

Vores digitale adfærd på det store internet, og især i forbindelse med handel på nettet, er efterhånden en dagligdags ting for langt de fleste mennesker. Vi køber dagligvarer, parfume, sko, tøj, flyrejser, restaurantoplevelser eller ferieophold på nettet. Der er sågar bilmærker, som nu kun kan købes online. Det bimler og bamler, og moderne forbrugere er vant til at begå sig på mange forskellige købsplatforme. Deres lyst til at gøre indkøb digitalt er altså større end nogensinde. Det gælder også for forbrugere, der ønsker at købe campingophold – både i hytter, glampingtelte og med egen campingvogn eller telt. 

Det foregår om aftenen!

Forbrugerne er glade for deres computere og telefoner, som klarer opgaven, når der skal handles. De er også glade for at være uafhængige af åbningstider, hvor personlig kontakt er en mulighed. Eller de vil gerne undgå at sende en e-mail, fordi de ikke kan forvente et hurtigt svar. Det trækker alt sammen imod situationen, at de selvstændigt og uafhængigt af andre kan bestille deres camping- eller hytteophold og selv gøre det helt færdigt. Seneste databaserede undersøgelser viser, at campister fortrinsvis besøger websitet og online-booker mellem kl. 18.00 og 23.00.

Ca. 46 % af trafikken foregår i det tidsrum. Det understøtter i den grad gæsternes ønske om at være uafhængige og booke, lige når de har lyst.

Sporing og data er afgørende

Den viden og indsigt i campisters adfærd i forhold til brug af campingpladsens website og bookingsystem er værdifuld og motiverende for at øge websitets og ikke mindst bookingsystemets funktionalitet. Målet må være at gøre det så enkelt, intuitivt og brugbart som muligt set gennem gæsternes øjne. Her spiller dataopsamling og sporing naturligvis en afgørende rolle – for det er via data, at vi kan afgøre om websitet og bookingsystemet hænger godt sammen eller om vi undervejs mister for mange potentielle gæster.

Problem-identificering gør forskellen

I flere tilfælde findes der eksempler på, hvordan der i første omgang kunne identificeres manglende bookinger og manglende trafik fra websitet til bookingsystemet. Grundige analyser baseret på sporing af data kunne til gengæld efterfølgende hjælpe os til at se, hvor det præcist gik galt. Derefter blev situationen underkastet en nærmere vurdering og derved identificerede vi en række elementer, som gjorde det vanskeligt for gæsterne at nå i mål med deres bookinger. Websitet/bookingflowet blev optimeret og på ganske kort tid lykkedes det at øge konverteringsraten og dermed antallet af bookinger sat i forhold til antallet af besøgende på websitet.

I et andet tilfælde viste analysen af bookingflowet, at der sandsynligvis var tale om, at pladsens prisniveau var for højt. Det blev senere understøttet af en sammenligningsanalyse med tilsvarende campingpladser i samme geografiske område. I dette tilfælde gav det anledning til en prisjustering hos campingpladsen med efterfølgende højere konverteringsrate og flere bookinger som resultat.

Konklusionen er ret tydelig: Det betaler sig på alle måder at sikre, at både websitet og bookingsystemet er velfungerende. Det driver gæsterne frem til onlinebookinger og jo flere af dem, jo bedre. Det er dog afgørende, at der findes data, som kan analyseres og sammenlignes for dermed at skabe et godt beslutningsgrundlag for potentielle optimeringer.

Related Articles

Læs mere -