Drop målgruppe-tankegangen – tjek ind på interessen

Som i mange andre sammenhænge, så er forbrugerne og turisterne vanskelige at sætte i bås. Og dermed at definere og placere i en bestemt målgruppe. Den ene dag vil vi på trekking og leve primitivt, og den næste dag vil vi på luksusferie med alle bekvemmeligheder og lækkerier. Nogle gange er det aktiv ferie i alle mulige former, og andre gange er det afslapning og meditation. Og det er de samme mennesker vi her taler om fra klassiske børnefamilie til seniorer. 

Den klassiske målgruppetankegang er defineret ved at afgrænse eller udvælge et segment af mennesker, der har ”et fællesskab” i form af køn, alder, geografisk placering, økonomi, social klasse, etnicitet, religion eller attitude og adfærd. Den tankegang virker anno 2023 forældet og ikke længere anvendelig.

placeholderjpg

Hvordan skal vi så udvælge en målgruppe, som gerne skulle være en gruppe af mennesker, der besidder fælles holdninger, vaner, ønsker, behov og adfærd...? Måske skal den situation tænkes anderledes. Og derfor er spørgsmålet om, vi ikke hellere skal definere vores ønske-kunder og gæster efter HVILKEN INTERESSE de har. Derved kan vi gøre os interessante og rejse forventninger om, at de netop hos os kan udleve og dyrke deres interesseområde – det gælder alt fra natur til sociale, kulturelle arrangementer, eller bestemte aktiviteter fra motion til rollespil.

 

Volumen er afgørende

Mulighederne er mange, men ikke uendelige. To vigtige betingelser eller kriterier vil dog være yderst fornuftige at forfølge:

  1. Den eksterne og markedsorienterede vinkel: INTERESSEN, som en campingplads måtte vælge at fokusere på, skal meget gerne være inden for et felt, hvor mange campister har interesse. Det må ikke blive alt for smalt. Så bliver kundegrundlaget pludselig for snævert og risikoen for ikke at tiltrække et stort nok publikum, vil være tilstede. Hvem kunne fx finde på at lave en campingplads, der med sine faciliteter, aktiviteter og arrangementer primært henvender sig til frimærkesamlere? Nej, vel – der er næppe nok campister, der har den interesse og vil besøge pladsen. Modsat må det også gerne være markant, noget særligt. Derved bliver det mere præcist, når det skal kommunikeres. Og chancen øges for at vække tilstrækkelig opmærksomhed og rejse forventninger overfor nye gæster, så de vælger pladsen til i stedet for fra.
  2. Den interne og personlige vinkel: INTERESSEN skal kunne udleves. Der skal være 100% opbakning fra ejerne og det personale, som skal medvirke til at udleve det tema eller den INTERESSE, som er valgt. Det skaber en naturlighed, ægthed og autenticitet, som straks forplanter sig til gæsterne og deres fornøjelse ved at besøge pladsen. Forhåbentlig så stærkt, at gæsterne vælger at komme igen, og måske også anbefaler pladsen til andre.
Gammeldags tænkning

”Vi er en campingplads, der henvender sig til børnefamilier!” Et synspunkt og en markering af, hvilken målgruppe, en plads ønsker at henvende sig til. Men måske bliver det for løst og for upræcist. Campister med børn er forskellige, meget forskellige. Geografisk, økonomisk, socialt, uddannelses- og jobmæssigt og værdimæssigt. Vi skal tættere på! Og her kan et bestemt INTERESSE-område hjælpe med at finde frem til at gøre campingpladsen attraktiv og populær. Et område, som har tiltrækningskraft på campister, og som tilpas mange campister finder sympatisk og attraktivt. Hvis så også pladsens indehavere og deres personale kan finde det interessant, så er grundlaget for at skabe en succes tilstede.

Related Articles

Læs mere -