Databaseret tilgang til markedsføring

Udnyt datagrundlaget for at optimere marketingindsatserne.

Kan data styre og afgøre alle beslutninger i forbindelse med markedsføring? Nix – men på en lang rækker områder er databaseret markedsføring guld værd for både overordnet og løbende at træffe rationelle og fornuftige markedsføringsmæssige beslutninger.

Det skyldes først og fremmest, at data i dag er tilgængelige i hele processen fra synlighed på de forskellige markedsføringskannaler, til website og velfungerende online bookingsystemer. Tilsæt derefter digitale sporingsværktøjer, så er opskriften på datadrevet markedsføring komplet. Nu kræver det så blot kompetencen til at bruge data på en hensigtsmæssig måde – som en fornuftbaseret vejledning og ikke som en for let-købt vildledning.

Effektiv sporing

Med moderne sporingsværktøjer, der er opsat og implementeret korrekt, kan vi i dag hente alle online-baserede handlinger fra gæsterne i form af data. Og vi kan sammenligne med branchens øvrige spillere og derved skabe et grundlag for at vurdere, hvordan fremtidige markedsføringsindsatser skal prioriteres.

Skal markedsføringstrykket lægges på norske eller tyske campingturister? Eller skal vi hellere bruge kræfterne på at opgradere vores flow fra website til online booking? Strategiske markedsføringsmæssige overvejelser, som datagrundlaget kan bidrage væsentligt til at besvare. Derved gøres beslutninger mere velovervejede og mere kompetente. Og det er alle beslutninger, der på både kort og lang sigt skal medvirke til at fastholde og øge antallet af bookinger og dermed gæster.

Kommunikation møder data

Men hvordan er det så lige med kommunikationen, der formidler de budskaber, der skal få gæster til at vælge pladsen til i stedet for fra? Kan vi også her bruge data til at træffe beslutninger med? I nogle tilfælde nej – her må intuition, fornemmelse og følelser træde i karakter. Men så alligevel. I flere tilfælde kan sporing og analyseværktøjer på website eller ved split-tests på fx Facebook hjælpe med at finde data, der underbygger, hvilke budskaber og hvilken kommunikation, der har størst effekt for at opnå flere bookinger.

Men det kræver omtanke, indsigt og forståelse, for ikke at misbruge eller fejl-fortolke data, der knytter sig til budskaber og kommunikation.

Eksempler på databaserede beslutninger

For at understøtte ovenstående betragtninger kommer her et par eksempler fra den virkelige verden: En større campingplads overvejede at opgradere sit nuværende online bookingsystem, herunder at udnytte mulighederne for at gøre det mere brugervenligt ved bl.a. at integrere bookingsystemet med websitet. Formålet var overordnet at animere flere gæster til dels at vælge og booke hos campingpladsen, dels at øge antallet af bookinger online i forhold til manuelle bookinger via telefon eller e-mail. Fra tidligere opgaver kunne det sandsynliggøres, at investeringen i opgraderet bookingsystem og integration med websitet kunne finansieres allerede det første år i form af flere online bookinger. Og prognosen holdt stik. Allerede efter fem måneder var det tydeligt, at konverteringsraten fra websitet til online bookinger steg – ikke voldsomt, men rigeligt til at campingpladsen oplevede øget værdi i forhold til onlinebooking. I den sammenhæng oplevede pladsen også, at tidsforbruget i forbindelse med manuelle bookinger faldt.

placeholderjpg

I et andet tilfælde stod campingpladsen overfor at beslutte om de skulle investere i at være synlige på en digital webportal for campister. Baseret på tidligere erfaringer med sporinger af data fra andre kunder, kunne det dokumenteres, at en investering i synlighed på portalen ville sikre tilstrækkelig mange klik på websitet og med en kendt konverteringsrate, ville regnestykket frem til endelig onlinebooking være positivt.

Related Articles

Læs mere -